Laatst bijgewerkt: 16 juli 2024
Dit Privacybeleid beschrijft hoe OpenTable, Inc. en haar dochterondernemingen (gezamenlijk “OpenTable,” “wij,” “onze” of “ons”) persoonlijke gegevens verzamelen, gebruiken, verwerken en delen. Dit Beleid is van toepassing op bezoekers en gebruikers (individueel, “u”) van de websites, apps, sociale media-accounts en andere diensten van OpenTable (gezamenlijk onze “Diensten”). Als je een restaurantbezoeker, serviceprovider of andere partner bent, lees dan hier de aanvullende informatie in ons Privacybeleid voor restaurants. Het OpenTable-restaurant dat een specifieke Dienst verzorgt en verantwoordelijk is voor je gegevens volgens dit Beleid, vind je hier. Je gebruik van onze Diensten is eveneens onderhevig aan de Gebruiksvoorwaarden van OpenTable.
Als toonaangevend merk op het gebied van online restaurantreserveringen, helpt OpenTable restaurantgasten en restaurants met elkaar te verbinden. Dit omvat het delen van persoonlijke gegevens met derden, waaronder restaurants, restaurantgroepen en gelieerde restaurants. In sommige gevallen kunnen deze derden persoonlijke gegevens rechtstreeks via jou verzamelen en met ons delen.
OpenTable is onderdeel van de bedrijvengroep Booking Holdings Inc., die Booking.com, KAYAK, Priceline, Agoda en Rentalcars.com omvat (gezamenlijk “onze groepsbedrijven”). In sommige gevallen ontvangen we persoonlijke gegevens van onze groepsbedrijven en delen we persoonlijke gegevens met hen.
Zie voor meer informatie over de gegevens die we delen met derden en de ontvangers van dergelijke informatie de paragraaf Hoe we je gegevens delen van dit beleid. Let erop dat dit beleid het gebruik van persoonlijke gegevens door derden of hun diensten niet dekt en wij geen verantwoordelijkheid accepteren voor hun privacypraktijken.
Je hebt mogelijk bepaalde rechten of keuzes met betrekking tot je persoonlijke gegevens, inclusief keuzes omtrent hoe wij je persoonlijke gegevens delen met anderen. Zie voor meer informatie de paragraaf Je keuzes en rechten van dit beleid.
Als je onze Diensten gebruikt of bezoekt, verzamelen we gegevens direct via jou (bv. als je een online reservering zoekt of maakt). We kunnen ook gegevens over je genereren (bv. gegevens over je apparaat terwijl je onze mobiele app gebruikt). In sommige gevallen verkrijgen we ook persoonlijke gegevens van derden (bv. restaurants, zakelijke partners, onze groepsbedrijven of andere derden).
We gebruiken je gegevens om onze Diensten te leveren, om je ervaring te personaliseren, om je boekingen en transacties te tonen die zijn gemaakt via OpenTable en de bedrijven van onze groep, om je marketingcommunicatie te sturen, om je te voorzien van relevante advertenties en aanbiedingen die interessant voor je kunnen zijn en voor andere doeleinden, zoals hieronder beschreven.
We delen je gegevens met onze restaurants en gelieerde restaurants, met de bedrijven van onze groep, met dienstverleners (inclusief verwerkers van betalingen), met andere zakelijke partners (inclusief adverteerders), met sociale netwerkdiensten, met diensten of toepassingen van derden die je gebruikt om op je OpenTable-account in te loggen en met anderen, zoals hieronder beschreven. We delen gegevens om onze Diensten aan te bieden en te verbeteren, voor onze eigen marketingdoeleinden, om aanbiedingen en advertenties van anderen mogelijk te maken die je mogelijk interesseren en voor andere doeleinden, zoals hieronder beschreven.
Wij hanteren technische, administratieve en fysieke veiligheidsmaatregelen ontworpen om je gegevens te beschermen. We kunnen je gegevens bewaren zolang als je account actief is en gedurende een periode daarna om je de mogelijkheid te bieden je account opnieuw te activeren zonder verlies van informatie, evenals zoals noodzakelijk voor doeleinden hieronder beschreven.
We gebruiken cookies en vergelijkbare technologieën om te helpen bij de levering van onze diensten, je een meer gepersonaliseerde gebruikservaring te bieden en producten en diensten van ons en derden onder de aandacht te brengen.
Je kunt keuzes maken over je persoonlijke gegevens en in sommige gevallen heb je de mogelijkheid om je af te melden voor het ontvangen van marketingcommunicatie, om je communicatievoorkeuren en toegang in te stellen, om je gegevens bij te werken, om opties voor het delen van je locatie bij te werken, om keuzes met betrekking tot cookies te maken en/of om zich af te melden voor het op bepaalde manieren delen van gegevens met derden (inclusief onze groepsbedrijven, restaurantgroepen en gelieerde restaurants en andere zakelijke partners). Deze keuzes en andere rechten die je mogelijk hebt, worden hieronder in meer detail beschreven.
Als je een inwoner bent van Californië, vind je in deze paragraaf aanvullende informatie over de manier waarop wij gegevens verwerken. Deze paragraaf beschrijft hoe we omgaan met je gegevens, bepaalde rechten die je hebt met betrekking tot je persoonlijke gegevens en hoe je deze rechten volgens de toepasselijke wetgeving kunt uitoefenen
Sommige gebruikers komen mogelijk in aanmerking om deel te nemen aan beloningsprogramma’s die financiële prikkels bieden. In deze paragraaf wordt in grote lijnen beschreven hoe deze programma’s werken.
Wij opereren internationaal en informatie over jou kan worden overgedragen of benaderd door entiteiten die zich bevinden in landen in het buitenland. Om je gegevens te beschermen, worden dergelijke internationale overdrachten gedaan in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving.
Onze Diensten kunnen links naar andere websites of diensten bevatten die niet het eigendom zijn van of worden gecontroleerd door OpenTable, inclusief links naar websites van restaurants en gelieerde restaurants, onze groepsbedrijven en andere zakelijke partners (inclusief adverteerders).
Onze diensten zijn niet gericht op of bedoeld voor gebruik door kinderen, noch verzamelen we bewust informatie van kinderen onder de 16 jaar.
We werken dit beleid van tijd tot tijd bij en wijzigingen treden in werking wanneer ze worden gepost (zoals benoemd in het beleid).
Als je vragen hebt over dit Beleid of de manier waarop je persoonlijke gegevens zijn gebruikt, neem dan contact met ons op via privacy@opentable.com of via de contactgegevens die hieronder staan vermeld.
“Persoonlijke gegevens” zijn gegevens die jou redelijkerwijs direct of indirect identificeren, aan jou gerelateerd zijn, je beschrijven, of kunnen worden gebruikt om contact met je op te nemen. Voor de doeleinden van dit beleid bestaat er geen significant onderscheid tussen de termen “persoonlijke informatie” en “persoonlijke gegevens”.
Persoonlijke gegevens die we direct via jou verzamelen. Wanneer je onze Diensten bezoekt of gebruikt, verzamelen we de volgende persoonlijke gegevens direct via jou:
· Persoonlijke details (zoals je naam en geboortedatum)
· Contactgegevens (zoals je e-mailadres, adres en telefoonnummer)
· Dineerinformatie (zoals primaire dinerstad, huidige en vorige restaurantreserveringsdetails, eetvoorkeuren, favoriete restaurants, speciale restaurantverzoeken, dineeractiviteit, inclusief frequentie, restaurants, restauranttype, maaltijdtype en annuleringen)
· Accountinformatie (zoals accountinstellingen en wachtwoorden)
· Social media-gegevens (als je ervoor kiest om je OpenTable-account te koppelen aan een social media-account, kunnen we persoonlijke gegevens zoals naam, leeftijd, geslacht, foto en andere persoonlijke gegevens gerelateerd aan je social media-account verzamelen)
· Factureringsinformatie (zoals informatie over creditcards, betaalkaarten of andere kaarten die mogelijk is vereist voor het gebruik van bepaalde Diensten)
· Je contacten (zoals contactgegevens van mensen die je toevoegt aan of informeert over je reserveringen via onze Diensten)
· Je voorkeuren (inclusief antwoorden op enquêtes en marketingsvragen)
· Foto’s van jou (zoals wanneer je een foto van jezelf toevoegt aan je profiel, foto’s uploadt voor een restaurantreview of je social media-account aan je OpenTable-account koppelt)
· Communicatie van jou aan ons (zoals via de klantenservice of berichten of andere communicatie aan ons of restaurants, via onze app of andere platforms, en andere verzoeken die je doet via onze Diensten en restaurants)
· Restaurantreviews en inhoud (inclusief reviews, foto’s, je naam en andere gegevens die je via onze Diensten aan ons verstrekt)
· Marketinginformatie (als je ervoor kiest mee te doen aan een wedstrijd, sweepstakes, of vergelijkbare campagne, verzamelen we alle informatie die je ons geeft in relatie tot een dergelijke activiteit, zoals foto’s, afbeeldingen, titels of andere inhoud, in overeenstemming met de voorwaarden geleverd op dat moment)
· Andere informatie die je mogelijk levert (inclusief andere informatie die je levert over jezelf of anderen via onze Diensten of waartoe je ons toegang geeft via platforms van derden)
Je kunt ervoor kiezen bepaalde persoonlijke informatie zoals hierboven beschreven, niet te geven. Let erop dat veel van onze diensten echter enige persoonlijke informatie nodig hebben om te functioneren. Dus als je ervoor kiest geen persoonlijke informatie te geven die noodzakelijk is voor de werking en om je van een bepaalde dienst of functionaliteit te voorzien, kun je de dienst of functionaliteit mogelijk niet gebruiken.
Gevoelige persoonlijke gegevens. We verzamelen niet proactief gevoelige persoonlijke gegevens, zoals gegevens met betrekking tot je gezondheid. Onze Diensten bevatten echter wel tekstvakken die waarin je bepaalde details over je restaurantvoorkeuren kunt beschrijven waarvan je wilt dat deze bij ons of onze restaurants bekend zijn. Wees je ervan bewust dat de gegevens die je vrijwillig in deze velden invult, kunnen worden ingezien door ons, de restaurants of de gelieerde restaurants waarmee we informatie delen (of zij met ons), zoals uitgelegd in de paragraaf Hoe we je gegevens delen hieronder. Bepaalde gegevens kunnen volgens de toepasselijke wetgeving worden beschouwd als gevoelige persoonlijke gegevens (zoals allergieën of dieetbeperkingen). We gebruiken deze gegevens niet voor marketing of productaanbiedingen. Daarnaast kunnen bepaalde functies van onze Diensten je apparaat of browser om toestemming vragen tot gegevens over je exacte geolocatie. Deze gegevens kunnen ook worden beschouwd als gevoelige persoonlijke gegevens. We verwerken de exacte geolocatie niet tenzij je hiervoor toestemming hebt gegeven via je apparaat of browser. Gevoelige persoonlijke gegevens die je vrijwillig verzendt, worden verwerkt op basis van je toestemming, die je te allen tijde kunt intrekken door contact met ons op te nemen volgens de details die in de paragraaf Hoe je contact met ons kunt opnemen hieronder.
Persoonlijke informatie gegenereerd door ons. Wanneer je onze diensten gebruikt, genereren we bepaalde persoonlijke informatie over je, inclusief door middel van geautomatiseerde gegevensverzameling en door overeenkomsten op basis van de informatie die we over jou en je activiteit verzamelen. We kunnen automatisch informatie verzamelen over je interacties met de diensten of communicatie die je (zoals e-mail) bij gebruik van bepaalde technologieën ontvangt, zoals cookies, webmarkeringen en andere technologieën (zie ons Cookies en op internet gebaseerd advertentiebeleid voor meer details). We genereren de volgende persoonlijke gegevens over jou:
· Apparaatgegevens. Als je onze Diensten bezoekt of gebruikt, verzamelen we automatisch bepaalde gegevens over je apparaat (bijv. je mobiele apparaat, computer of tablet), inclusief gegevens over je hardware en software, apparaatconfiguratie en netwerken in de buurt. Dergelijke gegevens kunnen gegevens omvatten betreffende de besturingssystemen van je apparaat, browsers en andere op je apparaat geïnstalleerde software, zoals het IP-adres, IMIE-nummer, MAC-adres of een andere apparaatidentificator, land van oorsprong, regio- en taalinstellingen en informatie over domeinservers en draadloze of netwerktoegangspunten in de buurt van je apparaat.
· Gebruiks- en prestatiegegevens. We verzamelen ook automatisch persoonlijke gegevens over je gebruik van de Diensten, inclusief informatie over je zoekopdrachten en hoe je omgaat met de functionaliteiten van onze Diensten, de websites of restaurantpagina’s die je bezoekt, het boekingspad, toegangstijden en prestaties van onze Diensten.
· Locatiegegevens. Wanneer je onze Diensten gebruikt, verzamelen we automatisch algemene locatiegegevens over je (zoals de plaats of buurt) of, met je instemming, precieze geografische locatiegegevens van je mobiele apparaat wanneer de app actief is en wanneer deze niet actief is, afhankelijk van de keuzes die je maakt wanneer je wordt gevraagd in te stemmen met het verzamelen van locatiegegevens. We kunnen deze gegevens bijvoorbeeld ontvangen wanneer je zoeklocaties voor restaurants selecteert, je de plaats waar je uit eten gaat in je accountprofiel invoert, je in de buurt bent van bepaalde bakens, je ervoor kiest om je locatie te delen in reviews die je schrijft over restaurants via de Diensten, of door je opmerkingen of andere communicatie met ons. Wanneer er geen nauwkeurige geografische locatiegegevens beschikbaar zijn, kunnen we GeoLite2 Data van MaxMind gebruiken (beschikbaar op https://www.maxmind.com) om je geschatte locatie te bepalen. We kunnen deze gegevens gebruiken en opslaan om functies van onze Diensten aan te bieden en te verbeteren, bijvoorbeeld om onze Diensten aan te passen om beter op je verzoeken te kunnen inspelen en je meer relevante inhoud aan te bieden over restaurants die je bezoekt in jouw plaats(en) waar je uit eten gaat. Lees de paragraaf Je rechten en keuzes hieronder voor meer informatie over hoe je je voorkeuren aanpast, inclusief je voorkeuren met betrekking tot locatiegegevens.
· Gevolgtrekkingen over jou. We combineren de gegevens die we verzamelen, genereren of anderszins verkrijgen om conclusies te trekken over je voorkeuren en interesses om onze Diensten te leveren en te personaliseren, alsmede om de advertenties die wij en onze partners aan je tonen te personaliseren.
Persoonlijke gegevens die wij krijgen van derden. We kunnen ook bepaalde categorieën persoonlijke gegevens ontvangen van derden, zoals websites van derden, apps, sociale media-netwerken en diensten (die mogelijk openbare bronnen omvatten; ieder telkens een “platform van derden”), onze groepsbedrijven, restauranten en andere derden, inclusief individuele personen die je hebben toegevoegd als gast aan hun reservering. Als je een bestaande OpenTable-gebruiker bent, combineren we deze gegevens met gegevens die we verzamelen via onze Diensten, en gebruiken en delen we deze voor de doeleinden die hieronder zijn beschreven. De categorieën persoonlijke gegevens die we mogelijk van derden krijgen, omvatten:
· Je naam.
· Je e-mailadres of andere contactgegevens.
· Social media-gegevens. Als je verbinding maakt met onze Diensten via een social media-platform van derden of met OpenTable communiceert door onze social media-pagina’s of -inhoud leuk te vinden of erop te reageren, of als bepaalde social media-gegevens van jou openbaar zijn, kunnen we gegevens ontvangen van dat social media-platform van derden of een dienst van derden over die interacties en je profiel.
· Gegevens over browsen, gebruik en advertenties, inclusief hoe je onze Diensten en/of websites, applicaties en diensten van derden gebruikt, en informatie over je interacties met onze advertenties en marketingmateriaal.
· Aankoopgegevens, inclusief gegevens van apparaten op verkooppunten bij bepaalde deelnemende restaurants (zoals bestelde items, het totaalbedrag op de bon en de tijd die is doorgebracht in het restaurant), gegevens over reisaccommodaties en boekingen die je doet via bedrijven van onze groep (bijvoorbeeld wanneer je een hotelovernachting boekt via een van de bedrijven van onze groep kunnen we de algemene locatie van je accommodaties ontvangen en die informatie gebruiken om aanbevelingen te doen voor restaurants in de buurt), of aankoopgegevens voor andere zakelijke partners en gelieerde bedrijven, zoals voedselleveranciers.
· Gegevens van restaurants, inclusief gegevens die bepaalde deelnemende restaurants aan ons verstrekken over gasten (wanneer je bijvoorbeeld als hotelgast in een hotelrestaurant dineert kunnen restaurants aangeven dat je te gast was in dat hotel, of, wanneer je bij een restaurantketen eet, kunnen die restaurants aangeven of je een klantenkaart hebt of andere informatie verstrekken over interacties met die restaurants).
Geaggregeerde informatie. We aggregeren persoonlijke gegevens direct verzameld via jou, informatie gegenereerd over jou door ons, en informatie verkregen van derden (met je toestemming, wanneer vereist) met persoonlijke gegevens verzameld over andere gebruikers om algemene statistische gegevens samen te stellen die niet in verband met jou of enige andere specifieke gebruiker kunnen worden gebracht. Informatie die geaggregeerd en gedepersonaliseerd is, wordt niet langer beschouwd als “persoonlijke informatie” en kan vervolgens worden gebruikt voor ieder doeleinde.
Geanonimiseerde informatie. Wij mogen informatie verwerken die niet in verband kan worden gebracht met jou of enige andere specifieke gebruiker met behulp van enig tot onze beschikking staand middel, ofwel omdat deze anoniem werd verzameld, ofwel vervolgens werd geanonimiseerd. Informatie die anoniem is of geanonimiseerd is, wordt niet langer beschouwd als “persoonlijke informatie” en mag vervolgens worden gebruikt voor ieder doeleinde.
Wj gebruiken je persoonlijke gegevens voor de volgende doeleinden (“Doeleinden”), om:
· De Diensten te leveren, waaronder het leveren van de diensten, producten en functionaliteiten die je worden aangeboden via onze Diensten en het voldoen aan je verzoeken, inclusief maar niet beperkt tot: reserveringen maken, restaurants beoordelen, betalen voor diensten of evenementen, op een wachtlijst komen te staan en mensen informeren die je toevoegt of van wie je wilt dat ze via de Diensten over je restaurantreserveringen worden geïnformeerd.
· De aanmeldgegevens van je account te verifiëren en je te identificeren, zoals vereist om je bij de Diensten aan te melden en de veiligheid van je account te garanderen.
· Met je te communiceren over je account of je gebruik van onze Diensten, producten en/of functionaliteiten, te reageren op of gevolg te geven aan je opmerkingen en vragen, en anderszins klantenservice aan te bieden (zie hieronder voor meer informatie over Elektronische communicatie).
· Communicatie met restaurants mogelijk te maken via onze app of andere platforms en via onze functie voor directe communicatie (beschikbaar via onze Diensten), waaronder het beoordelen, scannen en analyseren van je communicatie met restaurants vanwege veiligheidsredenen, fraudepreventie, naleving van juridische en regelgevende vereisten, het onderzoeken van mogelijk wangedrag, productontwikkeling en onderzoek en klantenservice of technische ondersteuning.
· Je marketingcommunicatie te sturen, inclusief communicatie met jou over diensten of producten die worden aangeboden door OpenTable, bedrijven van onze groep of onze zakelijke partners, en andere wettelijk toegestane marketingcommunicatie waarvan wij denken dat je erin geïnteresseerd zou kunnen zijn (zie hieronder voor meer informatie over Elektronische communicatie en Je keuzes en rechten.
· Onze Diensten te bedienen en verbeteren en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, inclusief het gebruik van analytische gegevens voor een beter inzicht in hoe je onze Diensten gebruikt voor de ontwikkeling van producten, websites, apps en diensten en de gebruikservaring te verbeteren.
· Je aankopen en reserveringen te tonen die zijn gemaakt via de websites, apps en diensten van bedrijven van onze groep op je accountpagina.
· Wedstrijddeelnames en prijzen te verwerken en leveren.
· Je creditcard- of betaalkaartgegevens te verifiëren.
· Diensten, producten en informatie te leveren aan restaurants, inclusief restaurantgroepen en gelieerde restaurants.
· Onze diensten voor jou te personaliseren, zoals door het leggen van verbanden of het combineren van verschillende stukjes informatie die we over je hebben verzameld, om restaurants voor te stellen die mogelijk interessant voor jou zijn of onze Diensten anderszins voor je te personaliseren in overeenstemming met je voorkeuren of beperkingen. Als je bijvoorbeeld regelmatig zoekt naar Italiaanse restaurants of restaurants met een terras of daar regelmatig reserveert, kunnen we Italiaanse restaurants met een terras met voorrang laten zien in je zoekresultaten wanneer je in een andere plaats wilt reserveren.
· Je meer relevante advertenties aan te bieden over onze Diensten, onder meer door je gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen zowel op en buiten onze Diensten. Als je bijvoorbeeld vaak zoekt naar Italiaanse restaurants in een bepaalde stad of daar regelmatig reserveert, kunnen we je op onze Diensten advertenties tonen van een lokaal Italiaans restaurant of samenwerken met onze zakelijke partners om advertenties te tonen van lokale Italiaanse restaurants op andere websites die je bezoekt.
· Te beveiligen tegen frauduleuze, niet-geautoriseerde of illegale activiteiten en deze te onderzoeken en op te sporen.
· Te voldoen aan ons beleid en onze procedures en wettelijke verplichtingen, inclusief het voldoen aan toepassing van de wet of overheidsverzoeken, zaken met betrekking tot procesvoering benoemen, en rechten of plichten uitvoeren zoals die door de wet zijn opgelegd.
· Zoals anderszins door jou toegestaan en zoals vereist of toegestaan door de toepasselijke wetgeving. Als je toestemming geeft voor enig verder gebruik van je persoonlijke gegevens kun je die toestemming te allen tijde intrekken door contact met ons op te nemen en hiervoor onderstaande informatie te gebruiken.
We kunnen kunstmatige intelligentie (“AI”) gebruiken, waaronder machine learning en generatieve AI-tools om je persoonlijke gegevens te verwerken. Je hebt keuzes met betrekking tot je persoonlijke gegevens en in sommige omstandigheden heb je mogelijk het recht om je af te melden of bezwaar te maken tegen ons gebruik van je persoonlijke gegevens voor deze doeleinden. Voor meer informatie of om deze of andere rechten uit te oefenen (indien beschikbaar), ga je naar de sectieJe keuzes en rechten hieronder.
Elektronische communicatie. Consistent met bovenstaande Doeleinden en zoals toegestaan volgens de toepasselijke wetgeving kunnen wij met je communiceren via elektronische berichten, waaronder e-mail, sms-berichten of mobiele pushmeldingen, om:
· Je informatie te sturen met betrekking tot onze producten en Diensten. Dit kunnen bevestigingen voor een reservering en wachtlijsten zijn, maar ook herinneringen en updates, bonnen, technische meldingen, updates, beveiligingswaarschuwingen en ondersteunings- en administratieve meldingen.
· Je marketingcommunicatie te sturen. Afhankelijk van de paragraaf Je keuzes en rechten hieronder en de toepasselijke wetgeving, kunnen we in andere situaties met je communiceren over wedstrijden, aanbiedingen, marketing, prijzen, aankomende evenementen en ander nieuws over de producten en Diensten die worden aangeboden door OpenTable, bedrijven van onze groep en andere zakelijke partners.
We kunnen, indien vereist met je toestemming, contact met je opnemen via het door jou aan ons verstrekte mobiele telefoonnummer door middel van directe oproepen, automatische en vooraf opgenomen berichten, tekstberichten en pushmeldingen voor de bovenvermelde doeleinden.
Onze rol als Gegevensbeheerder en Gegevensverwerker. Met betrekking tot de wetten van de Europese Unie en vergelijkbaar gegevensbeschermingsbeleid treden we over het algemeen op als Gegevensbeheerder, wat betekent dat wij de doelen en middelen van de verwerking van je persoonlijke gegevens via onze Diensten bepalen. In bepaalde OpenTable-programma’s kunnen restaurants ons echter vragen om hen bepaalde verwerkingsdiensten te bieden met betrekking tot gegevens die in het bezit zijn van of beheerd worden door het restaurant. We verwachten van restaurants dat ze garanderen dat ze gegevens zullen verwerken in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, maar we zijn niet verantwoordelijk voor het gebruik van gegevens door restaurants (inclusief gegevens die worden gebruikt door hun gelieerde bedrijven en serviceproviders) waarvan zij de eigenaar of beheerder zijn. Voor meer informatie over hoe restaurants dergelijke gegevens kunnen gebruiken, kun je hun privacybeleid bekijken.
Verwerkingsgrondslagen en -gevolgen. Als wij je persoonlijke informatie verwerken, gaan we uit van de volgende juridische grondslagen:
· Uitvoering van het contract dat we met je hebben, wanneer je onze Diensten bijvoorbeeld gebruikt om een restaurantreservering te maken, zullen we je gegevens gebruiken om onze verplichting na te komen om je reservering te voltooien en te registreren door je gegevens met het betreffende restaurant te delen).
· Naleving van juridische verplichtingen waaraan wij onderworpen zijn, zoals belastingverplichtingen en wanneer wij verplicht zijn te voldoen aan wettelijke verzoeken van de bevoegde autoriteiten, zoals de wetshandhavingsdiensten.
· Voldoen aan ons legitiem belang, zoals het personaliseren van je ervaring met onze Diensten, onlinemarketing uitvoeren, en voor fraudepreventie, mits deze verwerking je rechten en vrijheid niet schaadt. De verwerking kan ook overeenkomstig andere toepasselijke wetgeving voor gegevensverwerking worden uitgevoerd, zoals bepalingen volgens de lokale wetgeving. Wanneer we persoonlijke gegevens gebruiken om aan ons legitiem belang te voldoen, voeren we maatregelen uit om ervoor te zorgen dat je rechten met betrekking tot je persoonlijke gegevens niet worden geschonden. Je kunt contact met ons opnemen via de gegevens in de paragraaf Hoe je contact met ons kunt opnemen hieronder voor meer informatie over de maatregelen die we nemen om ervoor te zorgen dat deze rechten niet worden geschonden. Je hebt ook het recht om bezwaar te maken tegen deze verwerking, zoals beschreven in de paragraaf Je keuzes en rechten hieronder.
· Toestemming. Voor zover een juridische grondslag zoals hierboven beschreven niet van toepassing mocht zijn op het verwerken van je persoonlijke gegevens door ons, zullen wij je om toestemming vragen voor dergelijke specifieke doeleinden in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving (zoals het versturen van direct marketingberichten via elektronische communicatie, zoals e-mail, zonder een uitzondering van het vereiste tot verkrijgen van toestemming).
We openbaren persoonlijke informatie die we verzamelen (of anderszins genereren of verkrijgen) als volgt:
· Met restaurants en gelieerde restaurants. We delen je gegevens met restaurants en hun gelieerde bedrijven om de Diensten aan te kunnen bieden (zoals het verbinden van klanten met restaurants voor een online reservering en het delen van je restaurantactiviteit en -geschiedenis, voorkeuren, verzoeken, beperkingen en overige informatie met het restaurant) en voor de eigen doeleinden van het restaurant of de restaurantgroep, waaronder mogelijk marketing- of advertentiedoeleinden (zie hieronder voor meer informatie over Delen met restaurants en gelieerde restaurants).
· Met de bedrijven van onze groep. We delen je gegevens met de bedrijven van onze groep, inclusief maar niet beperkt tot de Doeleinden zoals hierboven beschreven, om je te voorzien van geïntegreerde producten en diensten, alsmede voor onze eigen en hun marketingdoeleinden (zie hieronder voor meer informatie over Delen met onze groepsbedrijven).
· Met andere zakelijke partners. We delen gegevens met andere zakelijke partners van derden voor onze en hun marketingdoeleinden, inclusief het delen met online adverteerders of advertentietechnologiebedrijven (“advertentietechnologie”) om je te voorzien van gerichte advertenties en marketingcommunicatie, wanneer wettelijk toegestaan (zie hieronder voor meer details over Delen met onze zakelijke partners).
· Met social netwerkdiensten. We delen je gegevens (of stellen je in staat om je gegevens te delen) met social netwerkdiensten wanneer je onze Diensten gebruikt om verbinding te maken en je gegevens openbaar te delen met vrienden, of wanneer je onze Diensten gebruikt om verbinding te maken met ons of om te delen via sociale netwerkplatforms en diensten van derden, of om deze te gebruiken (zie hieronder voor meer informatie over Delen met sociale netwerkdiensten).
· Met diensten van derden of apps die je gebruikt om in te loggen op je account. Als je een dienst of app van derden gebruikt (bijv. Facebook) om in te loggen op je OpenTable-account, delen we bepaalde persoonlijke gegevens, zoals je naam en e-mailadres, met die derde partij.
· Reviews die je achterlaat. Als je een review met ons deelt over een restaurant waar je hebt gereserveerd, geef je ons toestemming om deze met jouw naam te publiceren op al onze Diensten, om je review met andere reviews samen te voegen en om deze te delen met andere restaurants.
· Berichten en andere communicatie die je naar restaurants verstuurt. Wanneer je een bericht of andere communicatie naar een restaurant verstuurt via onze Diensten, machtig je ons om je bericht of communicatie met het betreffende restaurant te delen en machtig je het restaurant om jou te beantwoorden via onze Diensten.
· Om betalingen te verwerken. We hebben gegevens over creditcards of betaalkaarten nodig om bij bepaalde restaurants te betalen, je reservering vast te leggen, toegangskaarten voor evenementen aan te schaffen of andere producten of diensten te kopen van restaurants, betalingsverwerkers van derden en andere dienstverleners van derden (zoals fraudedetectiediensten) (zie hieronder voor meer informatie en aanvullende voorwaarden met betrekking tot Delen om betalingsgegevens te verwerken).
· Met andere dienstverleners. We delen informatie met derde verkopers, consultants en andere dienstverleners die diensten of functies leveren namens ons (zie hieronder voor meer details over Delen met andere dienstverleners).
· In geval van een zakelijke transactie. We kunnen je gegevens openbaren of overdragen aan een derde als we het geheel of een deel van ons bedrijf of activa aan een ander bedrijf verkopen, overdragen, er afstand van doen, of openbaren, in relatie tot of tijdens onderhandeling van enige fusie, financiering, verwerving, bankroet, ontbinding, overdracht of procedure.
· Om rechten en eigendom te beschermen. We kunnen je informatie vrijgeven aan derden als wij te goeder trouw van mening zijn dat openbaarmaking noodzakelijk is om onze rechten, ons eigendom, de integriteit van de diensten, persoonlijke veiligheid, of de belangen van jou of enige andere persoon te beschermen, en om fraude, risicomanagement, veiligheid of technische issues te detecteren, te voorkomen en/of anderszins ter discussie te stellen.
· Om te voldoen aan de wetgeving en zoals wettelijk verplicht. We kunnen je persoonlijke gegevens bekendmaken aan overheidsinstanties of andere relevante derde partijen om te voldoen aan toepasselijke wettelijke vereisten, gerechtelijke procedures, gerechtelijke bevelen, gerechtelijke procedures of rechtmatige verzoeken van overheidsinstanties. Bovendien kunnen wij of onze restaurantpartners worden verplicht om bepaalde informatie bekend te maken aan de gezondheidsautoriteiten van de lokale overheid als onderdeel van programma’s voor het traceren van contacten met betrekking tot COVID-19 of soortgelijke gebeurtenissen. Houd er rekening mee dat OpenTable geen gezondheidsinformatie opslaat of bewaart die in deze context is verzameld voor OpenTable’s eigen doeleinden.
· Geaggregeerde informatie. We delen geaggregeerde statistische gegevens voor het verbeteren van onze Diensten. We kunnen ook geaggregeerde of gedepersonaliseerde informatie delen met derden, zulks naar ons eigen inzicht.
·Op jouw verzoek. We delen je gegevens ook op jouw aanwijzing of verzoek, of afhankelijk van je toestemming.
· Community delen inschakelen. Wanneer je onze community sharing-functie inschakelt, kun je vrienden en familie uitnodigen voor je OpenTable-reserveringen en je restaurantactiviteit, opgeslagen restaurants en beoordelingen delen met andere gasten met wie je via ons platform verbonden bent.
In sommige omstandigheden kun je het recht hebben om je af te melden voor of bezwaar te maken tegen het delen van je gegevens met bepaalde derden. Zie voor informatie of de uitoefening van deze rechten de paragraaf Je keuzes en rechten hieronder.
Delen met Restaurants en Gelieerde restaurants als verwerkingsverantwoordelijke van je persoonlijke gegevens. Wanneer je een aanvraag doet via onze Diensten of via een restaurant, zoals een restaurantreservering maken, op een wachtlijst voor een restaurant staan, een betaling doen bij een restaurant via onze Diensten, een toegangskaart kopen voor een evenement, of als je een gast bent van de persoon die het verzoek doet, dan verstrekken wij bepaalde gegevens over je aan of maken deze beschikbaar voor het restaurant om het verzoek te faciliteren. Bij verzoeken om te reserveren, kunnen deze gegevens bestaan uit je naam, profiel, tijd en datum van je bezoek, grootte van de groep, je telefoonnummer, je restaurantvoorkeuren, gastinformatie, speciale verzoeken, informatie of commentaren die je wilt versturen (indien van toepassing) en je e-mailadres. Je gegevens worden aan het restaurant verstrekt op dezelfde manier als wanneer je direct met het restaurant contact op zou nemen. Wanneer je direct reserveert bij restaurants die deel uitmaken van het OpenTable-netwerk, worden je gegevens op dezelfde manier aan het restaurant verstrekt, als je een OpenTable-account hebt. Wanneer je een mobiel telefoonnummer doorgeeft met betrekking tot je verzoek kunnen restaurants je tekstberichten sturen over je verzoek. Sommige restaurants vragen je ook om creditcard- of betaalkaartgegevens door te geven om je reservering vast te leggen. Wanneer je een reservering maakt bij een restaurant dat deel uitmaakt van een restaurantgroep kunnen we ook extra gegevens delen over je eerdere activiteiten bij dat restaurant of die restaurantgroep, je restaurantvoorkeuren en/of eventueel voor de reservering relevante gegevens die we van jou en derden verzamelen. Wanneer je een review achterlaat voor een restaurant op ons platform, worden je review en je openbare profiel beschikbaar gesteld aan het betreffende restaurant.
Naast dat wij je meer aangepaste diensten bieden, kunnen wij bepaalde gegevens ontvangen van deelnemende restaurants via hun kassaterminals die wij analyseren om de verzamelde informatie over hun klanten te delen met het restaurant.
Wij delen ook beknopte feedbackrapportages van gasten met restaurants. Indien je opmerkingen heeft over een restaurant via onze diensten, kunnen deze opmerkingen worden gedeeld met dat restaurant of heeft het restaurant toegang tot de opmerkingen en zo kan het restaurant dus op je reageren. Wij zullen je opmerkingen niet combineren met andere gegevens waarmee je kunt worden geïdentificeerd, maar een restaurant kan wellicht opmaken wie je bent aan de hand van je opmerkingen, met name wanneer je je naam bij de opmerking plaatst of contactgegevens verstrekt zoals een e-mailadres.
Delen met restaurants en gelieerde restaurants als een gegevensverwerker of dienstverlener namens hen. Wij treden op als een gegevensverwerker of dienstverlener voor restaurants en gelieerde restaurants in bepaalde omstandigheden zoals hierboven beschreven (zie hierboven voor meer informatie over Onze rol als gegevensbeheerder en -verwerker). Bij het verlenen van deze diensten, kunnen wij, indien ingegeven door het restaurant, bepaalde gegevens van jou delen met de gelieerde restaurants van het restaurant (zoals gelieerde merken), restaurantketen en/of restaurants met dezelfde naam of moedermaatschappij (gezamenlijk worden dergelijke restaurants aangeduid als “restaurantketen”), of andere eenheden geassocieerd met het restaurant (zoals de moedereenheid van het restaurantketen of gelieerde hotels) en/of hun dienstverleners (gezamenlijk aangeduid als de geassocieerde eenheden en dienstverleners, de “gelieerde restaurants“) onder het programma van OpenTable voor de volgende doeleinden:
· Aangepaste diensten: restaurants kunnen je gegevens (zoals voorkeuren voor maaltijden of zitplaats of speciale gelegenheden) delen met hun gelieerde restaurants en restaurantgroep om zo de gastvrijheid van de restaurantgroep te vergroten wanneer je hen bezoekt (zoals je een plek bij het raam proberen aan te bieden als je eerder hebt aangegeven een voorkeur te hebben voor een zitplaats bij het raam).
· Verbetering van bedrijfsvoering & Diensten: om de bedrijfsvoering te ondersteunen, de tafel- en dienstindeling van het restaurant te verbeteren en hun gastvrijheid te verbeteren, waaronder het ondersteunen van een loyaliteitsprogramma waarvoor je hebt gekozen eraan deel te nemen.
· Marketing: in hoeverre toegestaan volgens de toepasselijke wetgeving, om analytische en gepersonaliseerde marketing uit te voeren.
· Communicatie binnen het product: we bieden jou en restaurantpartners mogelijkheden om direct via onze Diensten te communiceren over restaurants, reserveringen en andere dineergerelateerde zaken. We kunnen toegang krijgen tot deze communicatie en geautomatiseerde middelen gebruiken voor het beoordelen, scannen en analyseren van deze communicatie vanwege veiligheidsredenen, fraudepreventie, naleving van juridische en regelgevende vereisten, het onderzoeken van mogelijk wangedrag, productontwikkeling en -verbetering, onderzoek en klantenservice of technische ondersteuning. We behouden ons het recht voor om: (a) de verzending of overdracht van of de toegang tot deze communicatie te blokkeren; (b) je toegang tot de functie voor communicatie binnen het product van de Diensten te blokkeren; of (c) communicatie te beoordelen waarvan wij naar eigen goeddunken denken dat deze schadelijke inhoud kan bevatten, spam kan zijn of een mogelijk risico voor jou, ons of onze restaurantpartners kan vormen.
Neem voor meer informatie gerust contact op met de restaurants waar je gaat eten of hebt gereserveerd, of neem contact met ons op via de contactgegevens die hieronder in de paragraaf Hoe je contact met ons kunt opnemen staan. Voor meer informatie over je keuzes betreffende de manier waarop we je gegevens delen met onze zakelijke partners verwijzen wij je naar de paragraaf Je keuzes en rechten hieronder.
Delen met andere groepsbedrijven. We delen je gegevens met onze partners en dochterondernemingen in de VS en wereldwijd, evenals met ons moederbedrijf, Booking Holdings, Inc., en haar andere dochterondernemingen (gezamenlijk, zoals ook eerder gedefinieerd in dit Privacybeleid, de “bedrijven van onze groep”). We kunnen je gegevens om de volgende redenen met de bedrijven van onze groep delen:
· Om je geïntegreerde diensten te leveren (inclusief de administratie en het beheer van reserveringen, boekingen, diensten en betalingen via bij met ons geaffilieerde platforms).
· Om je gepersonaliseerde aanbiedingen te bieden of marketingcommunicatie te sturen met jouw toestemming of zoals anderszins toegestaan door de toepasselijke wetgeving.
· Om je klantenservice te bieden.
· Fraude en misbruik van onze diensten, andere illegale activiteiten en inbreuk op gegevens detecteren, voorkomen en onderzoeken.
· Analyseren hoe gebruikers onze onafhankelijke en geaffilieerde platforms gebruiken, onder meer zodat wij bestaande producten en diensten kunnen verbeteren en nieuwe functionaliteiten, producten en diensten kunnen ontwikkelen die mogelijk interessant zijn voor onze gebruikers.
· Ervoor zorgen dat we voldoen aan toepasselijke wetgeving.
Zie voor meer informatie over je keuzes betreffende de manier waarop we je informatie delen met onze zakelijke partners de paragraaf Je keuzes en rechten hieronder.
Delen met onze zakelijke partners. We delen je gegevens met andere derde zakelijke partners voor onze en hun marketingdoeleinden. Deze derden betreffen online adverteerders of advertentietechnologiebedrijven, die je kunnen voorzien van gerichte advertenties en marketingcommunicatie, wanneer wettelijk toegestaan. De gegevens die we delen, omvat informatie verzameld via je gebruik van onze Diensten (bijv. informatie over boekingen en reserveringen of andere aankopen) en informatie die we over je verzamelen via het gebruik van cookies en vergelijkbare technologieën (bijv. informatie over de websites die je bezoekt; informatie over je zoekopdrachten, inclusief de steden of wijken waarnaar je zoekt, de types restaurant of keuken die je zoekt, je prijscategorie, geplande datum van bezoek en het aantal mensen in je gezelschap).
Een voorbeeld: als je vaak reserveert in Italiaanse restaurants, kunnen wij die informatie gebruiken om een bepaalde restaurantketen met Italiaans thema aan je voor te stellen als suggestie.
Zie voor meer informatie over je keuzes betreffende de manier waarop we je informatie delen met onze zakelijke partners de paragraaf Je keuzes en rechten hieronder.
Delen met sociale netwerkdiensten. Onze Diensten bieden je de mogelijkheid je handelingen, opmerkingen, inhoud en gegevens te verbinden en te delen, zowel openbaar als met vrienden. Onze Diensten kunnen jou ook in staat stellen om verbinding met ons te maken op, te delen op en gebruik te maken van platforms van derden, inclusief platforms waarop OpenTable aanwezig is. Denk wel aan je persoonlijke privacybehoeften en de privacybehoeften van anderen wanneer je kiest met wie je contact legt en wat je deelt en openbaar maakt. Wij kunnen de privacy of veiligheid van informatie die je openbaar maakt of met anderen deelt niet controleren. OpenTable heeft ook geen controle over het privacybeleid van platforms van derden. Neem rechtstreeks contact op met de betreffende websites en diensten voor meer informatie over hun privacybeleid.
Delen om betaalgegevens te verwerken.Om bepaalde Diensten te gebruiken (zoals een reservering voor een restaurant maken; betalingen doen aan bepaalde restaurants of een reservering boeken; kaarten kopen voor een evenement of andere producten of diensten), vragen we om je creditcard- of betaalkaartgegevens. Als je jouw betaalgegevens toestuurt via onze Diensten, delen we die informatie met restaurants, betalingsverwerkers van derden en andere derde dienstverleners (inclusief maar niet beperkt tot verkopers die fraudedetectiediensten aan ons en andere derden aanbieden), in de mate die nodig is om aan onze contractuele verplichtingen richting jou te voldoen (bijv. om je reservering vast te leggen of een betaling uit te voeren aan een restaurant indien gevraagd), om te voldoen aan onze legitieme belangen bij het voorkomen van fraude en ander misbruik van onze platforms of diensten, of met jouw toestemming wanneer dit wettelijk vereist is. In het bijzonder:
· Als je een creditcard of betaalkaart gebruikt om een reservering vast te leggen via onze Diensten, leveren we de betaalgegevens hiervan (inclusief kaartnummer en vervaldatum, maar zonder het CVV-nummer) aan de desbetreffende betalingsverwerkers van derden en het restaurant.
· Als je in eerste instantie je creditcard- of betaalkaartgegevens verstrekt om de betaaldienst van een restaurant te gebruiken via onze Diensten, leveren we de betaalgegevens hiervan aan de desbetreffende betalingsverwerkers van derden. Zoals uitgelegd in de Algemene Voorwaarden van OpenTable, kunnen deze derde partijen de betalingsgegevens van je creditcard of betaalkaart opslaan zodat je in de toekomst gebruik kunt maken van onze betaaldienst voor restaurants via onze diensten, inzover dit is toegstaan onder de lokale wetgeving.
· Zie voor informatie over de veiligheid van je betaalgegevens de paragraaf Hoe we je informatie opslaan en beveiligen hieronder.
Delen met andere dienstverleners. We delen gegevens met externe verkopers, consultants en andere dienstverleners die diensten of functies leveren namens ons (bijv. hosting of uitvoering van onze Diensten, gegevensverzameling, rapporteren, meting van reacties op advertenties, siteanalyses, gegevensanalyse, marketingcommunicatie en advertenties leveren, creditcardbetalingen verwerken en leveren van fraudedetectiediensten). We geven deze derden geen toestemming om je gegevens te gebruiken of vrij te geven voor doeleinden anders dan waarvoor deze geleverd zijn. We verplichten deze derden om veiligheidsmaatregelen te implementeren en te onderhouden om je gegevens te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang of verwerking.
Toestemming voor gegevensverzameling door Google Analytics. Als je ons toestemming geeft voor het gebruik van Functionele Cookies en dus Google Analytics, gebruiken wij Google Analytics om onze website voortdurend te optimaliseren. Wij gebruiken Google Analytics om geaggregeerde, anonieme gegevens te verzamelen. Deze gegevens helpen ons te begrijpen hoe klanten ons platform gebruiken en mogelijkheden voor verbetering te ontdekken. Google Analytics anonimiseert je IP-adres om je gegevens te beschermen. Er worden geen andere persoonlijke gegevens verzameld die een identificatie mogelijk maken. De rechtsgrondslag voor deze gegevensverwerking is artikel 6 (1) lit. a GDPR. Je kunt je toestemming voor de beschreven gegevensverwerking door Google Analytics hier geven of intrekken.
Google Analytics is een webanalysedienst die wordt aangeboden door Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, California 94043, USA en Google Ireland Limited, Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Ierland (“Google”). Google Analytics-cookies en soortgelijke technologieën die op je apparaat worden opgeslagen, maken het analyseren van je gebruik van deze website mogelijk. Deze informatie wordt gebruikt om je gebruik van de website te evalueren en om rapporten samen te stellen over de activiteiten op de website of in de app. De verwerking van de gegevens na de overdracht door OpenTable aan Google wordt uitgevoerd door Google als de enige gegevensbeheerder. In deze context kan Google, als enige gegevensbeheerder, gegevens over jou opslaan in de Verenigde Staten. Het Europese Hof van Justitie heeft eerder bepaald dat de VS een ontoereikend niveau van gegevensbescherming bieden. In dit verband bestaat het risico dat je gegevens door Amerikaanse instellingen of autoriteiten voor controle- en toezichtsdoeleinden worden verwerkt zonder dat je hiertegen voldoende rechtsbescherming hebt. OpenTable voldoet echter aan het EU-VS Data Privacy Framework (EU-VS DPF), de Britse uitbreiding van het EU-U.S. DPF en het Swiss-U.S. Data Privacy Framework (Swiss-U.S. DPF) zoals opgesteld door het U.S. Department of Commerce. Je kunt hierover meer informatie vinden in de sectie “Internationale overdracht van informatie”.
OpenTable handhaaft op commercieel redelijke wijze technische, administratieve en fysieke veiligheidsmaatregelen die zijn ontwikkeld om je gegevens te beschermen tegen verlies, misbruik, ongeautoriseerde toegang, openbaarmaking, wijziging en vernietiging. Dat gezegd hebbende, wees je ervan bewust dat geen enkele internetoverdracht 100% veilig is. Daarom raden we je aan voorzichtig te zijn bij het online openbaar maken van persoonlijke gegevens en om beschikbare tools te gebruiken, zoals een firewall, beveiligde e-mail en vergelijkbare technologieën om jezelf online te beschermen.
Je speelt een belangrijke rol in het veilig houden van je gegevens. Deel nooit je gebruikersnaam, wachtwoord of andere beveiligingsinformatie voor je OpenTable-account met anderen. Als wij instructies ontvangen met behulp van je gebruikersnaam en wachtwoord, nemen we aan dat je de instructies hebt geautoriseerd. Als je reden hebt om aan te nemen dat je interactie met ons niet langer veilig is (bv. als je het gevoel hebt dat de beveiliging van je account dat je bij ons hebt, is aangetast), neem dan onmiddellijk contact met ons op zoals in details vermeld in de paragraaf Hoe je contact met ons kunt opnemen hieronder.
Kaartgegevens. Wanneer je betaalgegevens worden verstuurd naar onze Diensten of via onze Diensten, worden deze beschermd door cryptografische protocollen. Voor de duidelijkheid: OpenTable bewaart niet zelf de gegevens van je creditcard of betaalkaart, en wij hebben geen controle over of dragen geen verantwoordelijkheid voor je creditcard- of betaalkaartgegevens. Wij gebruiken betalingsverwerkers van derden die je creditcardgegevens beheren. Onze contracten met derden die je betaalgegevens ontvangen, vereisen dat zij deze veilig en vertrouwelijk behandelen.
Wij kunnen echter niet garanderen dat overdracht van je rekeninggegevens van je creditcard of betaalkaart of je andere gegevens altijd veilig zal zijn of dat onbevoegde derden er nooit toe in staat zullen zijn de veiligheidsmaatregelen genomen door OpenTable of onze derde dienstverleners te doorbreken. Behalve voor zover aansprakelijkheid niet kan worden uitgesloten of beperkt als gevolg van toepassing van geldende wetgeving, accepteren wij geen aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid voor de openbaarmaking van je informatie als gevolg van fouten in overdracht, ongeautoriseerde toegang door derden of andere oorzaken buiten onze controle.
Bewaren. We mogen je persoonlijke gegevens bewaren zolang je account actief is en gedurende een periode daarna om je de mogelijkheid te bieden je account opnieuw te activeren zonder verlies van informatie. We kunnen je persoonlijke gegevens ook bewaren indien dat nodig is om:
Als je onze diensten gebruikt of bezoekt, verzamelen wij gegevens over je gebruik en activiteit met behulp van cookies, webmarkeringen en andere technologieën. Derden kunnen ook hun eigen cookies bekijken, bewerken of instellen. Wij en onze derde dienstverleners, onze groepsondernemingen en andere zakelijke partners kunnen ook webmarkeringen voor deze derden plaatsen. Het gebruik van deze technologieën door derden is onderhevig aan hun eigen privacybeleid en wordt niet gedekt door dit huidige beleid, behalve indien wettelijk vereist. Zie ons Beleid ten aanzien van cookies en op interesse gebaseerde advertenties voor meer informatie.
Keuzes met betrekking tot elektronische communicatie.
Cookies en op interesses gebaseerde advertenties. Ga voor het maken van keuzes met betrekking tot cookies die via onze websites of diensten worden geplaatst, evenals andere soorten online tracking en online advertenties, naar ons Cookies en op interesses gebaseerd advertentiebeleid voor meer informatie. We gebruiken momenteel geen technologie die “niet volgen”-signalen van je browser herkent, maar als je opt-out-voorkeuren op browserniveau inschakelt via wereldwijde privacycontrole, zullen onze diensten dit signaal behandelen als een verzoek om je af te melden voor het verkopen of delen van je gegevens die via cookies zijn verzameld voor op interesses gebaseerde reclamedoeleinden.
Locatietoepassing. Zoals meer in detail uitgelegd in de paragraaf Informatie die we verzamelen en gebruiken hierboven, verzamelen we informatie over je locatie als je de locatiediensten inschakelt via de instellingen op je mobiele toestel, of met je toestemming, omdat je daartoe wettelijk verplicht kunt zijn. Je kunt de privacyinstellingen van je apparaat op ieder moment wijzigen om het delen van deze locatie-informatie met onze Diensten uit te schakelen. Als je ervoor kiest de locatiediensten uit te schakelen, kan dit bepaalde functionaliteiten van onze Diensten beïnvloeden. Als je specifieke vragen over de privacyinstellingen van je apparaat hebt, raden wij je aan voor ondersteuning contact op te nemen met de fabrikant van je apparaat of je provider.
Keuzes over de verzameling van informatie vanuit kassaterminals van restaurants. Zoals hierboven beschreven zullen wij bij een boeking bij bepaalde deelnemende restaurants via onze Diensten informatie over je restaurantervaring ontvangen vanaf de kassaterminal van het restaurant. Je kunt ervoor kiezen deze informatie niet met ons te delen via de boekingsbevestigingspagina of de voorkeuren van je OpenTable-account.
Keuzes met betrekking tot delen met derden.
Je kunt ervoor kiezen je af te melden voor dit delen door je OptenTable-accountvoorkeuren te wijzigen. Je kunt dergelijke afmeldingsverzoeken ook aan ons sturen zoals vermeld in de paragraaf Hoe je contact met ons kunt opnemen hieronder.
Controle over gegevens in je account. Als je een online account bij ons hebt gemaakt en de informatie wilt bijwerken die je ons geleverd hebt, kun je naar je account gaan en er je gegevens bekijken en bijwerken. Je kunt ook contact met ons opnemen zoals beschreven in de paragraaf Hoe neem je contact met ons op hieronder.
Andere wettelijke privacyrechten. Naast de rechten die hierboven in deze paragraaf worden beschreven, heb je mogelijk de volgende aanvullende rechten met betrekking tot je persoonlijke gegevens, afhankelijk van waar je woont en volgens de toepasselijke lokale wetgeving:
Als je de wettelijke rechten de je mogelijk hebt onder de toepasselijke wetgeving wilt uitoefenen, dien dan je verzoek in via privacy@opentable.com of via dit aanvraagformulier. Geef ons het e-mailadres dat je gebruikt om op je OpenTable-account in te loggen, zodat we je verzoek beter kunnen verwerken. Indien je geen OpenTable-account hebt, geef dan het e-mailadres door dat je gebruikte om verzoeken te doen of onze diensten te gebruiken.
In sommige rechtsstelsels kun je ook bezwaar maken tegen een beslissing die is genomen met betrekking tot je uitoefening van je privacyrechten. Als je beroep wilt aantekenen tegen een beslissing op een verzoek dat je hebt gedaan, stuur dan je bezwaarverzoek naar privacy@opentable.com.
Waar van toepassing, kun je ook het recht hebben een klacht in te dienen bij een plaatselijke autoriteit voor gegevensbescherming. Voor inwoners van de EU en het VK kan contactinformatie over de EU-autoriteit voor gegevensbescherming worden gevonden op http://ec.europa.eu/justice/article-29/structure/data-protection-authorities/index_en.htm. Voor inwoners van Australië geldt dat als je niet tevreden bent over de uitkomst van je klacht, nadat je eerst contact met ons hebt opgenomen, contact kunt opnemen met het Office of the Australian Information Commissioner; zie voor meer informatie http://www.oaic.gov.au.
Deze openbaarmakingen beschrijven hoe OpenTable persoonlijke gegevens van inwoners van de VS verzamelt, gebruikt, verwerkt en openbaar maakt en de rechten die je mogelijk hebt onder de wet- en regelgeving van de VS. Deze openbaarmakingen zijn bedoeld als aanvulling op het Privacybeleid van OpenTable met informatie die vereist is door bepaalde privacystaatswetten in de VS.
Openbaarmakingen met betrekking tot de verwerking van persoonlijke gegevens. Bepaalde wetten vereisen dat we de persoonlijke informatie die we verzamelen extra specifiek beschrijven, onder andere door specifieke informatiecategorieën te identificeren. Zoals we meer gedetailleerd beschrijven in de paragraaf “Gegevens die we verzamelen en gebruiken” van het Privacybeleid, hebben we de afgelopen 12 maanden de volgende categorieën persoonlijke gegevens verzameld:
Voor informatie over de categorieën van bronnen waaruit we persoonlijke gegevens verkrijgen, of voor aanvullende details over de specifieke soorten persoonlijke gegevens die we verzamelen, verwijzen we je naar de paragraaf “Gegevens die we verzamelen en gebruiken” van het Privacybeleid. Voor informatie over onze doeleinden voor het verzamelen of mogelijk delen van je persoonlijke gegevens, verwijzen wij je naar de paragraaf “Hoe wij je gegevens gebruiken” van het Privacybeleid. We bewaren de bovenstaande categorieën persoonlijke gegevens in overeenstemming met onze bewaarprocessen zoals beschreven in “Hoe we je gegevens opslaan en beschermen.”
We kunnen je persoonlijke gegevens openbaar maken of delen met derden voor de doeleinden die worden beschreven in de paragraaf “Hoe we je gegevens delen” van het Privacybeleid. Volgens bepaalde privacystaatswetten in de VS kunnen sommige van deze openbaarmakingsactiviteiten worden beschouwd als “verkoop”, zelfs als er geen geld van eigenaar verandert, en sommige van deze openbaarmakingsactiviteiten worden beschouwd als “delen” met het oog op gedragsreclame voor grensoverschrijdende context. De categorieën persoonlijke gegevens die we in de afgelopen 12 maanden hebben “verkocht” of “gedeeld” zoals beschreven in “Hoe we je gegevens delen”, omvatten het volgende: (1) persoonlijke details, contactgegevens of identificatiegegevens (2) commerciële informatie; (3) informatie over apparaat, gebruik en internet of andere elektronische netwerkactiviteit; (4) locatiegegevens; en (5) gevolgtrekkingen. Bovendien, zoals beschreven in de paragraaf Kinderen hieronder, hebben we niet bewust persoonlijke gegevens van personen jonger dan 16 jaar “verkocht”.
We geven ook bepaalde persoonlijke informatie vrij voor ‘zakelijke doeleinden’, zoals openbaarmaking aan serviceproviders die ons helpen bij het beveiligen van onze Services of het leveren van marketingberichten en advertenties. We kunnen de volgende categorieën persoonlijke informatie vrijgeven voor onze zakelijke doeleinden: (1) persoonlijke gegevens, contactgegevens of identificatiegegevens; (2) locatiegegevens; (3) foto’s of visuele informatie; (4) commerciële informatie; (5) informatie over apparaat, gebruik en internet of andere elektronische netwerkactiviteiten; en (6) gevolgtrekkingen.
We gebruiken of onthullen geen gevoelige persoonlijke gegevens voor andere doeleinden dan nodig is om jou onze diensten te leveren.
Privacyrechten Bepaalde privacystaatswetten in de VS kennen bepaalde rechten toe aan consumenten. Deze omvatten:
Je privacyrechten uitoefenen. Om je privacyrechten onder de toepasselijke wetgeving uit te oefenen, neem je contact op via ons aanvraagformulier of door contact op te nemen met OpenTable via privacy@opentable.com. Houd er rekening mee dat je twee keer binnen een periode van 12 maanden een verzoek tot informatie kunt indienen.
Om gebruik te maken van je recht op het afmelden voor “verkoop” of “delen” van je persoonlijke gegevens, kun je op deze link Mijn persoonlijke gegevens niet verkopen of delen klikken en de instructies volgen. Als je “niet volgen”-signalen in je browser hebt ingeschakeld, zullen onze diensten dit signaal behandelen als een verzoek om je af te melden voor “verkoop” of “delen”.
Houd er rekening mee dat we mogelijk je identiteit moeten verifiëren voordat we je verzoeken kunnen afhandelen. Dit is mogelijk inclusief het verzenden van een e-mail naar het e-mailaccount dat aan je OpenTable-account is gekoppeld, het verzoek om je aan te melden bij je gebruikersaccount of het beantwoorden van enkele beveiligingsvragen.
Als je een geautoriseerde agent bent die rechten namens een consument wenst uit te oefenen, neem dan contact met ons op via ons aanvraagformulier samen met een kopie van de schriftelijke autorisatie van de consument waarin je als hun agent wordt aangewezen.
Wij zullen je niet discrimineren voor het uitoefenen van je rechten onder de toepasselijke privacystaatswetten van de VS. Houd er echter rekening mee dat er bepaalde omstandigheden kunnen zijn waarin we je verzoek niet kunnen afhandelen, bijvoorbeeld wanneer we je identiteit niet kunnen verifiëren of zoals anderszins is toegestaan onder de toepasselijke wetgeving.
Rapport aanvragen. De volgende statistieken hieronder omvatten het totale aantal aanvragen tot informatie, verzoeken om te verwijderen en aanvragen voor afmelden die zijn ontvangen, geheel of gedeeltelijk zijn nageleefd en zijn afgewezen door OpenTable in het afgelopen kalenderjaar. Houd er rekening mee dat deze cijfers het totale aantal wereldwijde verzoeken weergeven dat door OpenTable is ontvangen, inclusief verzoeken die zijn ontvangen door consumenten in de VS.
Ontvangen verzoeken | Aanvragen waaraan geheel of gedeeltelijk is voldaan | Gemiddelde werkdagen om te reageren | |
Aanvragen Toegang | 375 | 375 | 3 |
Aanvragen Verwijdering | 14069 | 14069 | 2 |
Aanvragen Niet verkopen | 8846 | 8846 | 3 |
Overig (inclusief correcte, beperkte verwerking) | 1541 | 1541 | 1 |
“Shine the Light”. Inwoners van Californie hebben ook onder bepaalde omstandigheden het recht tot verzoek om informatie met betrekking tot hoe wij persoonlijke gegevens delen met derden voor hun eigen directe marketingdoeleinden. Bekijk de paragraaf “Keuzes met betrekking tot delen met derden om je af te melden voor dit type gegevensdeling.
Als je je in bepaalde landen bevindt, kun je in aanmerking komen voor deelname aan financiële stimuleringsprogramma’s zoals loyaliteitsprogramma’s waarbij je punten kunt verdienen en met die punten beloningen kunt inwisselen. Beschikbare beloningen kunnen van rechtsgebied tot rechtsgebied verschillen en kunnen van tijd tot tijd veranderen. Om deel te nemen aan deze financiële stimuleringsprogramma’s moet je een OpenTable account hebben, wat betekent dat wij je persoonlijke gegevens zullen verzamelen en verwerken in overeenstemming met dit Privacybeleid. Deelname aan dergelijke programma’s is vrijwillig en je kunt je op elk moment terugtrekken door contact met ons op te nemen via privacy@opentable.com. Houd er rekening mee dat hoewel het uitoefenen van andere privacyrechten doorgaans geen invloed heeft op je mogelijkheid om deel te nemen aan het programma, bepaalde verzoeken, zoals het verwijderen van gegevens of het verwijderen van je account, er ook toe kunnen leiden dat je je terugtrekt uit het programma. We kunnen aanvullende voorwaarden geven die van toepassing zijn op een bepaalde financiële stimulans en deze voorwaarden worden aan je gepresenteerd wanneer je je aanmeldt. De waarde van een financiële stimulans die we aanbieden is redelijkerwijs gerelateerd aan de waarde van de persoonlijke informatie die je aan ons verstrekt. We schatten de waarde van je persoonlijke informatie door bijvoorbeeld rekening te houden met de kosten die we maken voor het verzamelen van je persoonlijke informatie, de kosten die we maken om de financiële stimulans aan je te verstrekken, de inkomsten die worden gegenereerd door je gebruik van de financiële stimulans en eventuele verbeteringen die we kunnen aanbrengen in onze producten en services op basis van het verzamelen van informatie die we hebben verkregen via het financiële stimuleringsprogramma.
Informatie over jou wordt overgedragen aan of deze wordt ingezien door entiteiten die zich over de hele wereld bevinden zoals beschreven in dit beleid. Sommige van die entiteiten kunnen zich in landen bevinden (zoals bijvoorbeeld de Verenigde Staten) die niet een gelijk niveau van bescherming van persoonsgegevens bieden als jouw thuisland.
We hebben waarborgen ingebouwd om adequate bescherming voor overdacht van bepaalde informatie te bieden, in overeenstemming met toepasselijke wettelijke vereisten. Neem voor meer informatie over de geschikte ingebouwde waarborgen, of om een kopie van deze waarborgen te ontvangen, contact met ons op met behulp van de contactgegevens vermeld in de paragraaf Hoe je contact met ons kunt opnemen hieronder.
OpenTable voldoet aan het EU-U.S. Data Privacy Framework (EU-U.S. DPF), de Britse uitbreiding van het EU-U.S. DPF en het Swiss-U.S. Data Privacy Framework (Swiss-U.S. DPF) zoals uiteengezet door het U.S. Department of Commerce. OpenTable heeft aan het U.S. Department of Commerce verklaard dat het zich houdt aan de EU-US Data Privacy Framework Principles (EU-US DPF-richtlijnen van Kennisgeving, Keuze, Verantwoordelijkheid voor verdere Overdracht, Beveiliging, Integriteit van gegevens en Doelbeperking, Toegang, en Rechtsmiddelen, Handhaving en Aansprakelijkheid) met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens ontvangen uit de Europese Unie op grond van het EU-US DPF en uit het Verenigd Koninkrijk (en Gibraltar) op grond van de Britse uitbreiding van het EU-U.S. DPF. OpenTable heeft aan het U.S. Department of Commerce verklaard dat het zich houdt aan de Swiss-U.S. Data Privacy Framework Principles (Swiss-U.S. DPF-richtlijnen) met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens ontvangen uit Zwitserland op grond van de Swiss-U.S. DPF. Met betrekking tot verdere overdracht van persoonsgegevens aan de EU-US DPF, de Britse uitbreiding van het EU-U.S. DPF, en de Swiss-U.S. DPF, blijft OpenTable aansprakelijk voor de verwerking van dergelijke overdrachten in overeenstemming met de richtlijnen. Als er een conflict is tussen de voorwaarden in dit privacybeleid en de EU-VS DPF-richtlijnen en/of de Swiss-US DPF-richtlijnen, gelden de richtlijnen. Ga voor meer informatie over het DPF-programma (Data Privacy Framework) en onze certificering naarhttps://www.dataprivacyframework.gov/.
In overeenstemming met de Data Privacy Framework Principles verbindt OpenTable zich ertoe klachten op te lossen over je privacy en onze verzameling of gebruik van je persoonlijke gegevens die zijn overgedragen naar de Verenigde Staten krachtens de DPF Principles. Personen uit de Europese Unie, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk met vragen of klachten over DPF moeten eerst contact opnemen met privacy@opentable.com. We zullen je verzoek snel in behandeling nemen.
Opentable verbindt zich er verder toe om respectievelijk samen te werken en te voldoen aan het advies van het panel dat is opgericht door de gegevensbeschermingsautoriteiten (DPA’s) in de EU en het Information Commissioner’s Office (ICO) in het VK en de Zwitserse Federal Data Protection and Information Commissioner (FDPIC) met betrekking tot onopgeloste klachten over onze omgang met persoonsgegevens die zijn ontvangen in het kader van de EU-VS DPF en de Britse uitbreiding van het EU-VS DPF en het Swiss-U.S. DPF.
Met betrekking tot persoonlijke gegevens die zijn ontvangen of overgedragen krachtens de Data Privacy Frameworks, is OpenTable onderworpen aan de regelgevende en handhavingsbevoegdheden van de Amerikaanse Federal Trade Commission. Daarnaast kan een individu onder bepaalde voorwaarden een beroep doen op bindende arbitrage.
Onze diensten kunnen links naar andere websites of diensten bevatten die niet het eigendom zijn van of worden gecontroleerd door OpenTable, inclusief links naar websites van restaurants en gelieerde restaurants en onze adverteerders, bedrijven van onze groep en andere zakelijke partners. Dit beleid is alleen van toepassing op informatie verzameld door onze diensten. Wij hebben geen controle over deze websites van derden, en je gebruik van websites en functionaliteiten van derden vallen onder het privacybeleid zoals gepost op die websites. Wij zijn niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de privacy of zakelijke praktijken van enige websites van derden gelinkt aan onze diensten. Je gebruik van websites van derden gelinkt aan onze Diensten is op je eigen risico, dus we raden je aan het privacybeleid van iedere gelinkte website van derden te lezen als je één van onze Diensten verlaat.
Onze Diensten zijn niet gericht op of bedoeld voor gebruik door kinderen. We verzamelen niet bewust informatie van kinderen onder de leeftijd van 16 jaar. Als je erachter komt dat je kind of enig kind onder je hoede ons voorzien heeft van informatie zonder je toestemming, neem dan contact met ons op met behulp van de contactgegevens vermeld in de paragraaf Hoe je contact met ons kunt opnemen hieronder.
Behalve in de mate beperkt door plaatselijke wetgeving, zullen we dit privacybeleid van tijd tot tijd aanpassen om de wijzigingen in onze privacypraktijken tot uitdrukking te brengen, alsmede wettelijke vereisten en andere factoren door prominent een update mededeling van onze diensten te posten. Wijzigingen in ons privacybeleid treden in werking zodra ze gepost zijn en de nieuwe ingangsdatum zal worden genoemd.
Als we enige wijzigingen aanbrengen in het Privacybeleid die materiële invloed hebben op eerder verzamelde persoonlijke informatie over jou, dan zullen we al het redelijke doen om je hiervan in kennis te stellen en je toestemming te verkrijgen voor iedere dergelijke wijziging zoals wettelijk vereist.
Neem om een kopie van dit beleid of een kopie van het Privacybeleid aan te vragen op het moment waarop je je aanmeldt voor een account contact met ons op via onderstaande details.
Als je vragen over dit beleid hebt of over de manier waarop je persoonsgegevens zijn gebruikt, neem dan contact met ons op via privacy@opentable.com of door een brief te sturen naar:
OpenTable, Inc.
Alphabeta Building, 14-18 Finsbury Square, London EC2A 1AH
San Francisco, CA 94104, V.S.
T.a.v. Juridische afdeling
Als je in Duitsland gevestigd bent, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming: die Fieldfisher Tech Rechtsanwaltsgesellschaft mbH, Dr. Felix Wittern, Amerigo‑Vespucci‑Platz 1, 20457 Hamburg, Deutschland. E-Mail: privacy@opentable.com.
OpenTable heeft Fieldfisher Tech Rechtsanwaltsgesellschaft mbH, Amerigo‑Vespucci‑Platz 1, 20457 Hamburg, aangesteld als vertegenwoordiger (de “Vertegenwoordiger”) van OpenTable, Inc. in de EU.
Je kunt ook direct contact opnemen met OpenTable in jouw buurt. Je kunt de OpenTable-onderneming die een bepaalde dienst levert en dus verantwoordelijk is voor je gegevens hier vinden.